5 באוג׳ 2010

תמונה אתנוגראפית

הפעם הזאת אני רוצה להציע לכם לקפוץ לבקר בעכו. למי שלא ביקר בעכו בשנים האחרונות, לא ראה מהפך מימיו, בשנים האחרונות נשפכו שם מיליוני שקלים על שיקום אתרים היסטוריים והפיכתם לנגישים לביקורי מטיילים, מה שקידם את עכו באופן משמעותי מבחינה תיירותית. כך לדוגמא שופצו אולמות האבירים, נפתחה מנהרת הטמפלרים, הוקם מצג יפהפה בבית המרחץ העות'מני וכו'...
אחד מהמקומות שנפתחו כחלק מהפעילות הזאת הוא מוזיאון קטן הנקרא "אוצרות בחומה", המוזיאון נמצא בתוך הפינה הדרום-מערבית של חומת עכו והוא מאכלס בתוכו מגוון רחב של פריטים המציגים את אורח החיים ברחבי ב150 השנים האחרונות. במקום מתקיימות שתי תערוכות קבועות האחת מציגה מעין שוק של בעלי מלאכה (נפח, קולע סלים, צורף, סנדלר וכו'..) מהמבאה ה19 והשניה מציגה מגוון רחב של אוספים פרטיים מהמאה ה19 ועד לאחר קום המדינה, כך לדוגמא תוכלו לראות אוסף של משחקי ילדים, כלי בית, כסף ועוד...

המוזיאון עצמו נוסד כהגשמת חזונם של שני אספנים: דן הורטמן ומיכאל לוריא, אשר אספו פריטים שונים ובעזרתם של אספנים אחרים, הגשימו את חלומם כאספנים והתחילו להציג את אוספיהם בפומבי ועוד בחלל ייחודי למוזיאון - קטע מהחומה העתיקה של עכו.

החומה דרך אגב, היא לא חומה צלבנית כמו שנוטים לחשוב אלא חומה עות'מנית שיושבת על בסיס החומה הצלבנים, החומה הנוכחית הינה חומה שנבנתה במקור המאה ה18על ידי אל ג'אזר ובמהך חוזקה בידי אל דאהר אל עומר - אחד האנשים האחראיים לפיתוח הגליל במאה ה19, ואפשר לומר שפחות או יותר על החומה הזאת נלחמו העות'מנים מול נפוליאון, ולה קרא בונפרט "גרגר החול שעצר אותח" והשאר פחות או יותר היסטוריה (אם כי די מעניינת אני חייב לציין).
באשר למקומו של המוזיאון, הפינות נחשבו בזמנו, בהעדר מודיעין, לחלק הכי פגיע בכל חומה וחומה, לכן נטו בדרך כלל לבצר את הפינות בצורות שונות ומשונות, במקרה הזה החליטו ליצור בנקודה הזאת את הנקודה הכי עבה בחומה ולמקם במקום הזה את החפ"ק (חוליית פיקוד קדמית), כך למעשה נוצר החלל שמאכלס בתוכו את המוזיאון, שכאמור באמת שווה ביקור.
אני לא חושב שיש כאן לציין יותר מדי בהקשר הצילומי, כי אין לכם אלא את מראה עינכם שיכול לתת לכם רקע יפהפה לתמונות השונות, ולאנשי המוזיאון אין שום בעיה שתצלמו במקום.
המוזיאון נמצא ברחוב ויצמן 2 בעכו (על חומת העיר) במרחק של כ10 דק' הליכה מתחנת הרכבת או התחנה המרכזית, לאלו שלא מעוניינים בהליכה ישנן מוניות שרות שמגיעות כמעט עד למקום.
הכניסה למוזיאון הינה בתשלום, שימו לב שקיימת אופציה לקניית כרטיס משולב לכלל אתרי התיירות של עכו, סביר להניח שהמוזיאון נכלל בהם והעסק די משתלם.
אז עד הפעם הבאה,
שלכם,
יונתן לוקימסון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה