5 ביולי 2011

טיבריוס היה אוהב את זה...


 לפני מספר שבועות נסעתי במסגרת הכנתו של טיול חדש לצפון ה"יחסית" רחוק, ביקרתי בטבריה ובצפת, לטבריה הגעתי לפי התכנון לאחר החשכה, על מנת לחזות במופע החדש שהשיקה עריית טבריה בשיתוף עם משרד התיירות בשם "טיבריום". השמועות סיפרו שמדובר במיצג יפהפה הבנוי ברמה בין-לאומית, על המים הלאומיים של מדינת ישראל הלא היא הכנרת.
אבל בטרם ניגע בטיבריום, הנה מספר עובדות בנוגע לטבריה:
את העיר טבריה בנה בנו של הורדוס: הורדוס אנטיפס, בשנת 20 (כמו 1920, רק בלי ה1900). זאת הוא עשה בתור מחווה כלפי הקיסר הרומי טיבריוס קלאודיוס נירון אשר הכתיר אותו על החלק הצפוני של ממלכת ישראל, והפך את טבריה לבירתו, אולם למרות הפיכתה לעיר מרכזית, לא הצליח אנטיפס  (אולי בגל אופיו האנטיפטי) לאכלס את טבריה במיטב האנשים כפי שרצה ולפיכך נתן לגויים נוכריים ולעבדים משוחררים מקום לגור בה, בשלב מסויים הוא אף הכריח יהודים עבור לטבריה ע אף סירובם היות שטבריה נחשבה לעיר הבנויה על גבי ניקרופוליס - בית הקברות.בשלב מאוחר יותר מסופר על רבי שמעון בר יוחאי, שכאשר יצא מהמערה שבה הסתתר 13 שנים, הזמינו אותו תושבי טבריה להתרפא ממחלות העור שמהן סבל במעיינות החמים של טבריה. לאות הוקרה טיהר רשב"י את טבריה ממתיה וזאת על ידי זריעת תורמוסין שגדלים בצורה יפה ומשגשגים על הרקב.
עם חלוף השנים עברו על טבריה מהפכות ותהפוכות שונות, במאה החמישית לצורך הדוגמא נדדה אליה הסנהדרין ואף נחתם בה התלמוד הירושלמי בשנת 450, הניקוד כפי שאנחנו משתמשים בו כיום הוא המצאה טבריינית, ואפילו המוסלמים הפכו את טבריה לבירת המחוז הצפוני - ג'ונד א(ל) אורדון.
אבל עם חלוף הזמן דעכה יוקרתה של טבריה והיא הפכה לעיירת דייגים שכוחת אל כאשר מדי פעם מגיעים אליה צליינים אשר עורכים מסע בעקבות ישו מסביב לכנרת ו"סה טו".
במאה ה16' חלה התעוררות במעמדה של טבריה, לא מעט בזכותה של הגבירה: "דונה גראציה", אשר חכרה או שמא קיבלה במתנה את אדמתה של טבריה וחלמה להקים בה מדינה יהודית, אבל החלומות נשארו בעבר ולקראת סוף המאה ה16' טבריה חזרה אל מעמדה הקודם ושכוח האל. זאת עד להגעתו של השליט הבדואי ט'אהר אל עומר, אבל עליו נספר בפוסט הבא של טבריה.

בינתיים בואו נחזור אל הכנרת ואל הטיבריום:
הטיבריום,הינו מופע אורקולי המוקרן על גבי מסכי מים המותזים ישר מהכנרת או יותר נכון מדוברה אשר הועמדה על הכנרת, ומשמשת כבסיס ל300 טון מים המותזים לאורך כל מופע הנמשך כ15 דקות, מה שמייחד את כל הסיפור הזה הוא בעצם העובדה שמעבר לאפקטים הבאמת מרהיבים, ישנו דגש על התוכן המוצג בכל מיצג ומיצג, בעוד שאני זכיתי לראות מיצג אחד בלבד, לפי מה שהבנתי קיימים מספר מייצגים המתחלפים בינהן, כאשר בכל שעה ושעה מוקרן מיצג אחר.
את המיצג עצמו, אשר ביצירתו הושקעו חמש שנות עבודה ו10 מיליון ש"ח, אפשר לראות בטיילת של טבריה ליד פסל הכנרת אשר מציג את גובה מפלס המים באגם.  
המיצג מוקרן פעם בשעה החל מ19:30, אולם כדאי לודא את זה עם המוקד העירוני של טבריה, כאשר בכל שעה מוקרן מיצג בנושא אחר, התמונות בפוסט הנ"ל לקוחות מתוך המיצג "עבר מצמיח עתיד" מיצג המספר את סיפורה של העיר טבריה לאורך הדורות החל מהיווסדה ועד לימינו אלה.
אז במידה ואתם מזדמני לטבריה, ויש לכם זמן פנויה, תקפצו לטיילת, וההנאה מובטחת.

עד הפעם הבאה,
שלכם,
יונתן לוקימסון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה