12 במרץ 2010

בית המרחץ הנעלם.

כשנכנסתי לבית המרחץ שאתם רואים כאן בצד, הרגשתי כאילו אני נכנס לתוך העיר האבודה בספר הג'ונגל.
ברוכים הבאים לרמת הגולן, חמת גדר, שנת 2010. לאלו שמכירים שאת חמת גדר מביקוריהם הקודמים במקום לצורכי ספא, רחיצה במרחצאות ההידרו-מינראליים או שמא סתם החלטתם לקנות תנין בשביל הארנק החדש של האישה, אני מקווה לחדש לכם אתר נוסף שנמצא במקום ואיך שהוא נראה נכון לעכשיו, לא מטוייל בכלל.
על מנת להמנע מהכניסה העמוקה מדי לתחום הגאולוגי, אציין בקצרה שני מושגים: השבר הסורי-אפריקאי, אשר פתח למעשה את בקעת הירדן, ומעיינות העתק: סתם שתדעו אבל חמת גדר, מקבילה לחמת טבריה ושתיהן נהנות מאותו מקור של מינרלים אשר התפצל לשניים.
נקודה קטנה נוספת, ישנה מחלוקת לגבי מקור החום של המעיינות (קצת מעל ל50 מעלות במעיין החם ביותר). הגישה העיקרית גורסת, שפעם לפני הרבה מאוד שנים, חילחלו המים עד לשכבה הנמצאת בקרבתו של אזור מגמתי, אשר עלה דרך סדק ונבלם באזור שעד אליו חילחלו המים, ועכשיו עשרות\מאות אלפי שנים מאוחר יותר, יוצאים בהדרגה אותם המים המחוממים, מעומק העולה על 2 ק"מ מתחת לפני האדמה.
חמת טבריה, שנמצאת כאמור בצד השני, מספקת בדיוק את אותם השרותים שסופקו בחמת גדר, אולם בעוד טבריה הייתה ישוב יהודי, הרי שחמת גדר לא. וכאשר הרומאים אשר בנו בית מרחץ בכל מקום יישוב שהקימו, גילו את המקום, הם החליטו להשקיע בו השקעה גדולה יותר מהרגיל. מדובר, נכון להיום בבית המרחץ הרומי, השני בגודלו בעולם (הראשון נמצא באנגליה). בית המרחץ בחמת גדר תפרש על פני שטח של 10 דונם דהיינו לא פחות מ10000 מ"ר. שטח ענק כבר אמרנו?

לפני שנפרק את בית המרחץ לגורמים, אני רוצה להתייחס בכמה מילים גם לחמת גדר עצמה, אז הנה תשע עובדות על חמת גדר:
1. חמת גדר נמצאת בעמק הירמוך, נהר הירמוך הינו הגבול של ישראל עם ירדן, וגדר המערכת עוברת בתוך אתר הנופש של חמת גדר.
2. שמה הערבי של חמת גדר הוא אל-חמה, אל חמה או חמת, מציין את הימצאותם של מעיינות חמים בסביבת המקום.
3. הפסיפס שנמצא בכניסה לבית המשפט העליון בירושלים (זה עם האריות), נלקח מאתר של בית כנסת, שנמצא בתל "גדר".
4. בחמת גדר ישנה נביעה מארבע מעיינות שנודעו להן סגולות מרפא.
5. ליהודים הותר ללכת בשבת למרחצאות חמת גדר לצורך ריפוי, מה שלא הותר בטבריה.
6. בחמת גדר ישנו פארק לגידול תנינים, הן לצורכי תיירות, והן לצרכי אופנה.
7.בחמת גדר ישנה תחנת רכבת, אשר שימשה את רכבת העמק (המבנה עדיין קיים).
בסופי השבוע החופשיים שלהם, קצינים בריטים היו נוהגים לקחת את הרכבת מחיפה לאל חמה, ולבלות כאן בין מספר שעות לבין מספר ימים בבית המלון שהיה במקום.
8. במסגרת הסכם שביתת הנשק עם סוריה, נקבע כי חמת גדר, תישאר בתור שטח מפורז בריבונותה של ישראל, דהיינו ללא נוכחות צבאית, אלא אזרחית בלבד. הסורים לא כיבדו את ההסכם.
9. חמת גדר (שהייתה חלק מהעיר גדר), הייתה קיימת כבר בתקופה ההלנסטית, בתור עיר, בהמשך נכנסה לתוך הדקו-פוליס, איחוד של עשרת הערים הגדולות בסביבה למעין יישות עצמאית חזקה.
עד כאן הנקודות אודות חמת גדר, להרחבה אתם יכולים לקרוא כאן בויקיפדיה, ערך שנכתב בצורה די טובה, עם אי אלו דיוקים, אבל עדיין בצורה די טובה, יחסית להרבה ערכים אחרים.

בחזרה אל בית המרחץ שלשמו העלתי אתכם לרמה.
בית המרחץ הרומי, היה בנוי ממגוון רחב של חדרים, אשר סיפקו חוויה לרוחץ. אדם שהיה מעוניין להתרחץ ולהנות מעוד כמה שרותים אשר כללו יותר ממקלחת היה בהחלט נכנס לבית המרחץ.
תחילה היה האורח נכנס לחדר הלבשה, מתפשט ולובש טוגה יעודית לבית המרחץ, לאחר מכן היה נכנס לחדר החימום, הקלדריום, לאחר ששבע מהחום של הסאונה, היה אזרח, נכנס לג'קוזי, נהנה קצת מהמים, לאחר מכן היה היה עובר לחדר ההתקררות, על מנת לא להצטנן לאחר יציאה חפוזה מבית המרחץ היה צרי להתקרר בהדרגה, לצורך כך נבנה הפריג'ידריום וכמובן שהיו חדרים נוספים אשר העניקו שרותים אקסטרא לבאים בשערי המוסד המכובד. דוגמאת חדר מתקנים וכו'....
אבל במה נתייחדה חמת גדר? נראה שאת חמת גדר הכירו זמן רב בתור אתר מרפא, מעין מעיין מופלא המרפא חולים, לא סתם הותר, כמו שכתבתי למעלה, על ידי החכמים לילך לטבול בחמת גדר בשבת.
אחד החדרים לצורך העניין, הוא חדר הנרות או בשמו האחר חדר המצורעים.
באותו החדר בתחתית הבריכה לאחר החפירות הארכאולוגיות נמצאו אלפי חרסים של נרות. בתעוד נדיר שנכתב על ידי בחור בשם אנטוניניוס פלקנטינוס, שמוכר יותר בתור אנטוניניוס מרטיר, אחר שמת על מזבח אמונתו הנוצרית, מספר כי הגיע למקום שנקרא מרחצאות אליהו (על שם אליהו הנביא - המרפא).
והוא מספר כי ישנו חדר נפרד וחשוך, שאליו מגיעים המצורעים, ויושבים בו כל הלילה עד שמאיר הבוקר, ובהגיע הבוקר, הם קמים מתוך הבריכה בריאים כאילו כלום לא קרה ועל מנת לנתק את הקשר הסופי עם המחלה עליהם לנפץ הנר שליווה אותם לאורך אותו הלילה שבו הם נרפאו.
בחזרה לאתר, במקום ישנם מספר חדרים נוספים שנחפרו מעבר לחדר הנרות, כמו חדר המזרקות, חדר המבוא ועוד, אולם הפוסט גם ככה כבר יוצא מפרופרציות וניתן להמשיך ולדבר עליו עוד ועוד...
אז תקפצו לבקר, תראו את האתר, ותהנו ממנו.
מבחינת צילום, יש לכם אתר יפהפה, שמשלב סיפור טוב, עם פרטיות גובה, למרות שהמקום נמצא בשטח חמת גדר, לצערי המבקרים בחמת גדר לא מגיעים אליו והמקום סובל מהזנחה. נכון להיום ישנה גדר שאין בעיה לעבור מעליה או מתחתיה וישנו שלט האוסר על הכניסה, אנחנו התעלמנו ממנו ואף אחד לא הציק לנו, אני לא יודע האם זה המצב בכל יום יום. בכל מקרה באופן אישי אני מאוד מצר על כך שבמקום לטפח את המקום בתור אתר תיירות ממדרגה ראשונה, המקום הולך ונזנח.
דבר אחרון, איך מגיעים למקום: מגיעים לצומת צמח (דרום הכנרת), באמצעות כביש 90 מבית שאן, או מטביה, נוסעים עליו מזרחה עד שעולים על כביש 98 שאיתו מגיעים למקום.
לאלו שמגיעים בתחבורה ציבורית, ישנו קו אוטובוס מטבריה, פעם אחת לכל כיוון בכל יום.
הכניסה לאתר הנה בתשלום, במקום קיימות מסעדות, שרותי ספא ומה לא, בקיצור פינוק על הדרך.
רוב המסעדות באתר כשרות, כמו כן, משיחה עם מנהל השיווק של האתר הבנתי כי בימי ראשון וחמישי לאחר השעה חמש ישנה רחצה נפרדת לגברים דתיים, פרטים נוספים תוכלו למצוא באתר של חמת גדר
אז תהנו.
ועד הפעם הבאה,
שלכם,
יונתן לוקימסון.







2 תגובות:

גלבוע פלבניק אמר/ה...

שלום יונתן
היום הייתי בחמת גדר ורציתי ללכת לראות את בית המרחץ העתיק, עברתי את הגדר ובא אלי עובד מהאתר שטען שעברתי את הגבול עם ירדן...
האם ידוע לך על משהו כזה?לא הצלחתי למצוא באינטרנט מידע על המקום המדויק שעובר הגבול עם ירדן באזור אבל זה נשמע לי מאד מוזר

יונתן לוקימסון אמר/ה...

גדר המערכת אכן עוברת בתוך חמת גדר, אבל זאת לא גדר שאפשר לעבור בזאת קלות, לפי דעתי הוא סתםמרח אותך, היות והם לא משמרים את המקום, הם לא כל כך מעוניינים שיכנסו לשם, אבל כל שטח בית המרחץ נמצא בתוך השטח של ישראל ובתוך השטח של חמת גדר.
על מנת להגיע אל בית המרחץ אתה עובר בסך הכלגדר ירוקה נמוכה כזאת ונכנס לשטח של העתיקות.
לפעם הבאה אני ממלץ להכנס ו"להעלם בתוך אחד החדרים הפנימיים של הבית מרחץ.

הוסף רשומת תגובה