9 בפבר׳ 2010

מערת הפעמון

הפעם נוסעים לשפלה! אם להיות יותר ספציפי בית גוברין ואם אתם ממש רוצים לרדת לפרטים, תקראו את הכותרת.
וכאשר אני מדבר על אזור השפלה אני מדבר גאולוגית. אבל היות ולא כולם דוברים את השפה, אני רוצה לתת לכם מספר קצר של מונחים אשר יתנו לכם את האופציה להסתדר באזור.
אז נתחיל מחלוקת סוגי הסלעים, אינכם צריכים לדעת את כל סוגי הסלעים, יש יותר מדי. אתם גם לא צריכים לדעת גם איך מזהים כל סלע וסלע, אני אתייחס לשניים, הגיר והקירטון, שניהם סלעי משקע ימיים, מה שאומר שהם נוצרים מתחת לפני הים. מסקנה: היות ויש כאן הרבה סלעי גיר וקירטון, סימן שהיה כאן פעם ים. שלב הבא: הזיהוי של סלעי משקע ימיים מתבצע באמצעות זיהוי שיכוב פני הקרקע, צבעים שונים וקווים המסמנים את סופה של שכבה אחת ותחילתה של השיכבה האחרת אומרים לי שוב: סלע משקע ימי. וכמובן ההבדל שהכי חשוב להבין הוא ההבדל שבין הגיר לקירטון, נתחיל מהצבע, את הגיר אני בטוח שכולכם מכירים, צבעו נובח, דהיינו צהבהב. הקירטון לעומתו הרבה יותר בהיר. אבל ההבדל הכי משמעותי הוא ביכולת החילחול של הסלע, לצורך העניין נשווה אותם לשני סוגי ספוג. הגיר נחשב לסלע קשה הנותן למים לחלחל די בקלות דרך סדקיו. הקירטון לעומתו נחשב לסלע רך הנחשב למקום מעולה לשמור בתוכו מים, דהיינו בורות. איך אנחנו משוים את זה לספוג, תחשבו על ספוג עם חורים גדולים, ברגע שאנחנו נרים אותו מהדלי, כל המים יזלו ממנו - זהו הגיר שלנו מולו נציב ספוג המלא בחורים קטנים וצפופים במידה ונרים אותו מתוך הדלי המלא במים, כמו המים שתעבור דרכו תהיה הרבה יותר קטנה. זהו עכשיו אחרי שלמדנו את השפה החדשה אנחנו יכולים להתחיל.
אזור השפלה, הנו אזור מלא במערות, אני בטוח שכולם היו במערת הנטיפים (מערה קרסטית שנוצרה תוך כדי המסת סלע הגיר, במהלך חלחול המים) בגיל כזה או אחר בלימודיהם בבית הספר, לא הייתם? רוצו לראות. בכל מקרה מערות קרסטיות למרות שהן יפהפיות ומעניינות, אינן מעסיקות אותנו ביום הזה, הפעם אני רוצה לקפוץת למערה מסוג אחר, מערת פעמון.
מערת הפעמון נמצאת בתוך שטחה של שמורת בית גוברין - תל מרשה. זוהי מערה שצורתה (כמה מפתיע) כצורת פעמון - צר מלמעלה, רחב למטה. אז עם הסברנו איך נוצרה מערת הנטיפים, אני רוצה להקדיש דקה להיווצרותה של מערת הפעמון: מערת הפעמון איננה מערה טבעית, הקירות חלקים מדי, המבנה מסודר מדי, והצלבים והכיתובים לאורך הגבהים השונים לא משאירים יותר מדי מקום לשאלות, מדובר במערה מעשה ידי אדם...
אז למה שאנשים ירצו לחצוב מערה כזאת? מה שלא סיפרתי לכם עדיין הוא, שהמקום נמצא בשטחה של שמורת בית גוברין. השמורה שמאחדת בתוכה את בית גוברין העתיקה ואת תל מרשה בנויה מאבני קירטון, ונראה כי המקום שבו אנחנו נמצאים שימש למעשה כמחצבה לאותן אבני קירטון, בתקופות כאלה ואחרות לאורך ההיסטוריה.
שיטות הכרייה שהופעלו כאן היא מעניינות, נראה שבמקום לחצוב באלכסון, הופעלה כאן שיטה אחרת, אדם הורד על גבי ריתמה כלפי מטה וחצב בסלע, יכול להיות שהיו מספר אנשים שחצבו כאן בו זמנית, אבל תנסו לדמיין שכל החלל כאן במקום היה ממולא בסלע הקירטון.
עם הזמן נוצרה במקום אקוסטיקה מדהימה, בביקורי במקום יצא לי לשמוע זמר אופרה הבודק את המקום והתוצאה אני חייב לציין מרשימה...
אז מה מבחינת צילום, לאלו שיודעים מה לעשות, אני מניח שאתם כבר בונים לעצמכם סטים לצילום בראש איפה להעמיד את המודל, ובאיזה זווית להניח את הפלאש, לאלו שפחות יודעים על מה אני מדבר, כאן המקום לדבר קצת על טכניקה.
באופן אישי, אני מאוד אוהב להפעיל את הפלאשים שלי  "מרחוק" או מהצד, אני חושב שאני מקבל תמונות יותר יפות ויותר מעניינות מבחינת תאורה, רקע, דמות ומה שלא תרצו, נכון ישנם כאלה שמגדירים את עצמם כבעלי חרדת מבזקים, אולם אני פחות או יותר התמכרתי לנושא, התחלתי לצלם עם הSX10 של קנון לפני קצת יותר משנה לאחר כמה חודשים הוספתי משדר רדיו (רדיו סלייב) ומבזק (פלאש בלעז), ומאז הלכתי והשתדרתי, קצת פה וקצת שם ואני ממשיך לשחק עם הציוד הזה בהנאה גדולה (נכון להיום שני פלאשים רדיו סלייבים ועוד כמה פיצ'פקס), החלונות שאופציית המבזקים פתחה לי רק הלכו וגדלו עם הזמן, ואני מנסה להוציא את המבזק בכ הזדמנות שנקראת לי בדרך...
אחד הדברים שאהבתי במערת הפעמון הוא האופציה האין סופית לאותם משחקי תאורה. מצד אחד מדובר במערה, אבל כזאת שאיננה חשוכה לגמרי היות ודרך הפתחים בתקרה (מהם היו נכנסים החוצבים) נכנס אור שמש ומאיר אותה באור נעים, עם כי לא כזה שמספיק לצלם בצמצם סגור ומהירות גבוהה. מצד שני המרחבים העצומים של המערה נותנים את האופציה לסידורי תאורה ותנועה כל כך גדולים שזה מדהים אילו פרוייקטים אפשר יהיה להרים במקום הזה.
דוגמאות לצילומים אתם יכולים לראות בצד את נירו מחזיק בפלאש, או אחד כזה שמאיר עליו מלמטה, את מה שאתם יכולים לעשות במקום, אל תשאירו בדמיון, אלא פשוט תגיעו למקום ותתחילו לצלם.
כאן אני רוצה להפנות אתכם לשני אתרים ברשת (הכתובות רשומות בצד) האחד לבלוג של תומר שמתמחה בנושא של הפעלת בזק במרחק מן המצלמה... והשני הוא הסטרוביסט, אתר נוסף אך באנגלית (שפה נוספת שכדאי ללמוד) שגם הוא מתמחה בנושא ובהחט שווה ביקור...
אז במידה והתחשק לכם לבקר במקום, תצטרכו רכב, השמורה נמצאת על כביש מס' 38, כביש בית שמש - קריית גת. מול קיבוץ בית גוברין אתם פונים שמאלה (במידה ואתם מגיעים מכיוון בית שמש), ונכנסים לשטח של תל מרשה, מכאן נסיעה של מספר דקות בעקבות שילוט אל מערת הפעמון ואתם שם...
בשטח השמורה קיימים עוד מספר אתרים ששוים ביקור, מערכות של מבוכים תת קרקעים, מערות ששימוש כבתי בד, קולומבריום ואפילו מערה פולנית אחת, אך על אתרים נוספים בתל מרשה בפעם אחרת.
אז היות ואנשים קטנים התחילו לעשות צל גדול...
עד הפעם הבאה,
שלכם,
יונתן לוקימסון.

תגובה 1:

גידי פז אמר/ה...

אחי! מעניין לאללה!

הוסף רשומת תגובה