4 ביוני 2010

על הדרך - תובנות בצילום פורטרטים (חלק ג')

בהמשך לשני הפוסטים הקודמים (חלק א' וחלק ב') אני רוצה להמשיך ולעסוק עוד קצת בנושא צילום הפורטרטים. והפעם אני רוצה להיכנס לתחום התאורה.
כאשר אנחנו מסתכלים על תמונה, אנחנו רואים למעשה את "הטבעת האור" החוזר מהאובייקט כפי שהוא הוטבע על הזכוכית/הפילם או החיישן הדיגיטאלי של המצלמה. אולם מה ש"עושה את התמונה" הוא מקור האור המאיר לנו את אובייקט הצילום כך שנוכל לתפוס את אותו הרגע שאנחנו רוצים לשמור.
לכן במידה ונרצה לתת הגדרה לתחום הצילום, לדעתי על כל פנים, ההגדרה הכי טובה תהיה: "רישום באור".
אי לכך, במידה ואנחנו אכן מציירים באמצעות האור, אנחנו יוצרים איתו גם את האפקטים או הרגשות שאנחנו רוצים לעורר אצל הצופה, לכן אנחנו יכולים להתשמש ב"מכחולים" על מנת ליצור את אותו העניין, למקד את נקודת המבט לעבר הפואנטה והכל באמצעות באור. נכון אפשר לשחק גם בנושא עומק השדה אבל, לדעתי, אין כמו משחקי האור והצל.
לכן כאשר אני (באופן אישי) מצלם אנשים אני מנסה להקפיד להצמד למספר כללים מנחים:
קודם כל אני נמנע משימוש בפלאש ישיר - זאת אומרת פלאש שמורכב על המצלמה ומכוון ישירות אל המצולם. אני נמנע גם ב98% מהמקרים להשתמש בפלאש הפנימי של המצלה כי אני פשוט לא אוהב את התוצאה. התמונה במקרה הנ"ל תצא לרוב שטוחה וחסרת עניין.
אז מה אני כן עושה. אני משתמש בתאורה צדדית, זאת אומרת אני מרכיב שם את הפלאש שלי איפשהו בצד על חצובה/מדף/שולחן או מה שלא יהיה, ומפעיל אותו עם משדר רדיו מיוחד לפלאשים.
כתוצאה מכך אני מקבל הצללה של הדמות ואם נקרא לזה באופן קצת שונה "עומק שדה מואר" שהוא שונה בהרבה מאשר אם הייתי משתמש בפלאש על המצלמה עצמה.
דרך אגב, אני לא אומר שאני לא משתמש בפלאש על המצלמה, אבל מה שאני נוהג לעשות הוא "להקפיץ" את האור מאיזשהו קיר או במידה ואין לי קיר להרים את הראש של הפלאש קצת למעלה בזווית של כ45 או 60 מעלות ולצלם כך.
בנקודה הזאת נכנס עוד נושא, הכלים שבהם ניתן להשתנש על מנת לשפר את כל נושא התאורה.
במאמר מוסגר אני רוצה ציין כי לא חסר חומר ברשת על בנושאי תאורה, בצד שמאל ברשימת האתרים המומלצים תמצאו קישור לסטרוביסט לקוראי האנגלית ולThetomer לאלו שמלא כל כך.
כמות הכלים הניתנת לשימוש עם הפלאשים היא אין סויפית, ובמידה ואין משהו בחנות, תמיד אפשר ליצור משהו חדש ומקורי בעצמך, ואני מדבר מעבר לאמצעי הריכוך דוגמאת המטריות/סופטבוקסים אלא על ג'לים שצובעים את הפאלאשים בצבעים שונים, רפלקטורים המחזירים את האור ונותנים לנו טווח פעולה הרבה יותר רחב, כוורות ביוטי דיש וכו'...
מכאן  הבחירה איפה להניח את הפלאש שלכם, האם להשתמש בזווית הקלאסית של 45 מעלות מעל למצולם או לנסות ולהאיר אותו בצורה שונה, כזאת שתאיר חצי מהפנים ותיצור תמונה דרמטית, כזאת שתאיר לו את השיער וישווה לו דמות של מלאך או סתם לצבוע את הרקע באדום על מנת ליצור תמונה של גהנום,  היא בסופו של דבר שלכם,
עד הפעם הבאה,
שלכם,
יונתן לוקימסון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה