4 באפר׳ 2010

...הגשר הסירה

חורשת האקליפטוס, ביציאה האחורית של מקורות הירקון, בהחלט שווה שיוקדש לה פוסט שלם. אבל היות ובצמוד לה יש עוד מספר אתרים נחמדים, נקדיש את הפוסט הזה לשמורה הנחמדת - "מקורות הירקון".
הדבר הראשון שאתם צריכים לדעת הוא שנחל הירקון ממשיך לזרום, אבל לא עד הים. לים זורם הביוב. אלא מתחת לפני הקרקע בצינורות.הדבר השני שאתם צריכים לדעת הוא שבירוחם ישנו אגם, ומה הקשר בין שמיטה להר סיני? קו צינור ירקון נגב...
עוד בטרם עמד המוביל הארצי על רגליו, הוקם בשנת בשנת 1955 קו צינור ירקון נגב, מי נחל הירקון נשאבו ביצונורות והוזרמו דרומה, בשנת 1964,כאשר הושלם המוביל הארצי, שולב קו הצינור הנ"ל במערכת הובלת המים הארציתועד היום הוא מספק מים לחלק מיישובי הנגב.
אחר שטיפלנ קצת במים בואו ונטפל גם בשאר האתר:
שמורת מקורות הירקון מחולקת למספר חלקים, חלק אחד הוא מבצר אפק-אנטיפטריס, שם נמצאת אחת משבע תחנות השאיבה שהעלו בזמנו מים לירושלים. בין מקורות הירקון לתל-אפק ישנו מסלול הליכה קצר של כחצי שעה המחבר בין שניהם, יוצאים מהשער האחורי של האחד ונכנסים מהשער האחורי של האחר, בדרך עוברים בין מספר בריכות מים, וכן ליד בריכת הנופרים, שכאשר הם פורחים וממלאים את הבריכה הדבר בהחלט שווה תמונה, לצערי לא הזדמן לי לעבור שם בעונה המתאימה.
תל-אפק עצמו נכון להיום אינו חפור ברובו, והמבנה העצום המתנשא על התל אינו חלק מהעיר ההרודיאנית הקרויה על שם אביו של הורדוס אנטיפטרוס אלא חאן עוס'מני,  בשם בינאר באשי, אשר שימש בין השאר כתחנת החלפת סוסים לשליחים הממלוכים ולאחר מכן העוס'מנים. הערבים לשם שינוי שיבשו קצת את שם המקום וקוראים לו "אבו בוטרוס". בכל מקום מאז חזרנו למקום הוחזרה עטרה ליושנה והמקום חזר להיקרא אפק. למקום ישנם מספר מסורות ואגדות שנקשרו למקום, דוגמאת הסיפור ששמעון הצדיק נפגש במקום עם אלכסנדר מוקדון, ושיכנעו לבטל את השמדת בית המקדש השני בידי השומרונים, כמובן שישנם עוד סיפורים רבים, אבל אני רוצה להתייחס דווקא לשם.
לאחרונה גיליתי כי ישנם מספר מקומות בארץ המכונים אפק. אפק, כפי שלמדתי, הינו כל מקום שב מתרכזים מספר מעיינות, דוגמאת מעבר שבו התנהל הקרב מול פלישתים (זאת שעליה מדובר כאן), אפק קיימת גם ברמת הגולן - האזור שבו נלחם אחאב, אפק קיימת גם באזור הקריות וכן בבית שאן, בקיצור ניתן להרחיב עוד הרבה אפקים.
בחזרה אל השמורה:
מקורות הירקון (השמורה שליד כפר הבפטיסים), נראה כאילו הוכן למען ימנגלו בו הישראלים ביום העצמאות, ישנם ספסלים, שולחנות, שרותים ואפילו מתקנים לילדים. מכיל מספר מתקנים מעניינים:
בשמורה קיימים אף מספר שבילים, שעוברים על הדרך מספר אתרים, דוגמאת תחנת הקמח ההידראולית, הפילבוקס ששמעתי כבר פירושים למשמעות השם וכו'...
וכמובן חורשת האקליפטוסים. אבל לפני כן מספר מילים בכל זאת על הפילבוקס: כמו שאמרתי שמעתי כבר מספר פירושים למשמעות השם, האחד Pill Box המבנה אשר הזכיר לחיילים את כמוסות הכינין כנגד המלריה הוא זה שהעניק את השם למצדית הקטנה והתקועה באמצע שום מקום שאמורים "לטחון" בתוכה שמירות. גירסא אחרת טוענת כי לא ולא, מדובר בFiled Box קופסאת שדה, היות והיא ממוקמת באמצע השדה, את הפילבוקס דרך אגב ניתן לראות מחוץ לשער האחורי של השמורה, וכמו פילבוקסים רבים אחרים, הוא הוצב במקום על מנת לשמור על מסילת הרכבת. מה שמביא אותי לנקודה נוספת, בית הבטון, בתוך השמורה תמצאו את אחד המבנים הראשונים שנבנו בארץ מבטון, כן-כן, אחד הסימנים למבנים בריטים הוא הבניה בביטון, צריך להבין שחוץ ממספר יוצאי דופן עד לתקופת המנדט לא בנו בארץ בבטון.
ולסיום נחזור אל האקליפטוסים: האקליטוס הינו עץ אשר יובא לארץ מאוסטרליה, על מנת לסייע בייבוש הביצות, מעשה שלא כל-כך צלח (כנראה בגלל שיבאו את הסוג הלא נכון), אולם בכל זאת נכון להיום צומחים בארץ בין 12 ל 18 סוגים שונים אקליפטוסים ניתן לראות אותם במקומות שונים בארץ. למי שמעוניין להרחיב ניתן לקרוא כאן קצת יותר בהרחבה.
בינתיים שיהיה לכם יום מהנה,
שלכם,
יונתן לוקימסון.

נ.ב איך מגיעים: אתם יכולים להגיע מכיוון תל אפק, ההוראות מופיעות בפוסט הזה, או להגיע לצומת ירקונים, לפנות לכיוון כפר הבפטיסים, ולעקוב אחר השילוט עד לכניסה, יש לזכור כי הכניסה לאתר בתשלום.




2 תגובות:

יובל פדר אמר/ה...

יפה כתבת.
עוד אנקדוטה בקשר לאקליפטוסים, מטרתם המשנית היתה לייבש את הביצות (המתיישבים לא היו כאלו מטומטמים...) ומטרתם העיקרית היתה הנתיב הישיר לבית האריזה הקרוב. מחומר הגלם של עצי האקליפטוס בנו ארגזים לבתי האריזה של הדרי ישראל.

יובל.

יונתן לוקימסון אמר/ה...

יובל,
תודה על ההערה, אני לא טענתי שהמתיישבים היו מטוטמים, מה שכן, הבורות בנושאי החקלאות בארץ הייתה עצומה, לדוגמא אותה התיישבות ראשונית בג'עוני שבה נשתלו תפוחי אדמה, לאחר שכלום לא צמח, החליטו לזרוע חיטה, התחילו לעבד את האדמה וגילו שתפוחי אדמה גדלים מתחת לפני הקרקע!
אז נכון שהאקליפטוסים לא הובאו רק בשביל לייבש את הביצות, אבל זאת הייתה המטרה הראשנית.

הוסף רשומת תגובה