10 בינו׳ 2010

צילומי טבע מסביב לים המלח - חלק שלישי.


בהמשך לסיור מסביב לים המלח, אני רוצה להתמקד בעוד שלוש נקודות שבהן נסיים את הסיור מסביב לים המלח.

בהנחה שאנחנו ממשיכים משתי הנקודות הקודמות מצפון ים המלח. לאחר שיצאנו מעין פשח'ה, נתחיל לנסוע דרומה על כביש 90, על הדרך אפשר יהיה לראות מצד ימין של הכביש, סלע ענק שעליו חרוטות האותיות P.E.F (פלסטין אקספדיישן פאונד), זאת הנקודה שעליה סימנו את גובה ים המלח בשנת 1911, כמה מטרים טובים מכל הכביש הראשי.

הנקודה הבאה שנעצור בה, תהיה בצידו של הכביש לתצפית על הבולענים, (דרך אגב, במאמר מוסגר, אבל כל החלק הירוק שרואים מצד שמאל של הכביש הוא החלק הסגור של שמורת עין פשח'ה.) אין חשיבות מיוחדת לנקודת העצירה, אבל חייבים לעשות זאת בזהירות כי בכל זאת מדובר בכביש מהיר. לאחר שעצרנו בצד, ירדנו, חצינו את הכביש, אנחנו רואים מולנו את נוף הבולענים, אני לא ממליץ לרדת אל הבולענים, היות ואין לי את הידע או היכולת לחזות היכן יפתח הבולען הבא. אבל בקצרה על התופעה:
הבולענים נוצרים כתוצאה מנסיגתו של ים המלח, היום ורמת המליחות יורדת, והמעיינות שמגיעים אל ים
המלח אינם מלוחים באותה רמה, אלא אפילו מתוקים (באופן יחסי), הם גורמים להמסה של שכבות מלח תת קרקעיות בעובי של כ10-20 מטר, כתוצאה מכך נוצרת שכבת קרקע דקה יחסית שלא יכולה לשאת בעומס ובסופו של דבר צונחת פנימה ויוצרת את הבולען. הצבעים השונים שרואים בתוך הבולען הנם תמיסות של חומרים שונים בקרקע, דוגמת תחמוצות ברזל או גופרית שמתערבבות עם המים ויוצרות את השלוליות הצבעוניות.

שתי הנקודות האחרונות שאני רוצה להציג נמצאות באזור המלונות.

הראשונה עין בוקק, לאחר נסיעה נוספת דרומה, מגיעים אל אזור המלונות, בתוך אזור המלונות, קיים מרכז מסחרי קטן (זה עם הארומה והמקדונלדס), אפשר לחנות שם או בחניון של המלון שנמצא מעליו, יורדים למטה אל התעלה, וחוצים את המנהרה מתחת לכביש, שכשלעצמה יכולה לשמש כלוקישן נהדר לצילומים. הליכה קצרה מובילה אותנו, אל מסלול קצר ויפהפה, שמוביל אותנו אל מפל קטן תוך כדי דשדוש במים, בהליכה בתוך נווה מדבר קלאסי, המקום שווה ביקור, בייחוד עכשיו כרשות הטבע רוצה לסגור אותו ולהתנות את הכניסה בתשלום.

ולסיום נקודה קטנה ואחרונה, ממש ביציאה הדרומית של אזור המלונות, אפשר לפנות שמאלה לכיוון החוף לאחר שיצאנו מתוך שטח בתי המלון, ומגיעים לאזור עם גושי מלח שהתגבשו למוצק (לא מומלץ לנסות ולצעוד עליהן). המקום יכול לשמש לצילומי צורות במלח, ויכולות לצאת תוצאות מאוד יפות ומעניינות מעבר לזה שהמקום יכול לשמש אחלה אתר לצילומי דוגמנות, זריחה, שקיעה, או זריחת ירח.

לסיום וסתם כבדרך אגב, אבל לכל אלו שרחצו בים המלח בעת שהייתם במלון. צר לי לאכזב אתכם, אבל שחיתם בברכת אידוי מספר חמש, חלקו הדרומי של ים המלח נעלם, לצערי, כבר בשנות ה60.

בפעם הבאה נחזור קצת לכיוון המרכז, ועד אז,

שלכם,

יונתן לוקימסון.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה