18 בינו׳ 2010

יד אנז"ק


מה שיפה בה, בארץ ישראל, הוא אין סוף הנקודות שאליהן אפשר להגיע, בין אם זה לטיול של יום, למסע של שבוע או סתם לכמה שעות של צילומים. עם הסערה ההולכת ומתגברת עכשיו באזור הנגב החלטתי לכתוב על נקודה קטנה מתוך המבחר הגדול של "אתרי התיירות של בארי".
נתחיל בבארי עצמו או עצמה, בארי הינו קיבוץ, בעל בית דפוס ענק, שבו מדפיסים את כל הניירת הבנקאית והממשלתית פחות או יותר, שהוקם במסגרת הקמת 11 הנקודות בנגב בשנת46', מקור השם בארי הוא בשם העט של ברל כצנלסון, אבל אותו אתם מן הסתם מכירים. מאז הקמתו של הקיבוץ עברו אי אלו שנים והקיבוץ עבר מספר תהופוכות, כמו במיקומו ובעסקיו.
מסביב לבארי קיים מקבץ של אתרי תיירות, בעיקר מתקופת מלחמת העולם הראשונה וכן מתקופת הקמת המדינה, מה שמאפשר לטייל במגוון יחסית נרחב של אתרים במסגרת טיול חד-יומי, הן למשפחה והן לקבוצות או ליחידים.
אז מה בעצם יש לנו מסביב לבארי, ולמה בחרתי בנקודה הזאת: קודם כל לכל חובבי הטבע, בעוד שבועיים-שלושה, תתחיל במקום פריחה של כלניות, והמקום אמור להתכסות בפריחה אדומה, דרך אגב למי שיגיע היום אל המקום יראה כבר עכשיו משטחים אדומים שצצו פה ושם...
הנוף עצמו, הוא נוף של ביתרונות, בתור התחלה נענה מה הם הביתרונות: יש כאלה שגדירו אותם כתמונת נוף של הירח, למעשה מדובר בסחיפת קרקע רכה באמצעות שטפונות ומדובר בגן עדן לרוכבי אופניים, למטה אתם רואים דוגמא לביתרונות ולכלניות שכבר הנצו פה ושם...
























אבל בחזרה לנקודה שעבורה הבאתי אתכם לכאן, יד אנז"ק.

יד אנז"ק, הינה אנדרטה לזכר חללי הצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה, יותר נכון לזכר החללים מאוסטרליה וניו זילנד. האנדרטה נחנכה בשנת 1968 לזכרם של 730 חיילי אנז"ק שנהרגו בפעולות מסביב לעזה במלחמת העולם הראשונה, ורובם קבורים בארץ בבתי הקברות הבריטיים בבאר-שבע, ברמלה, ובלוד.
צורתה של האנדרטה הנה בצורת האות האנגלית A לציון תחילת המילה אוסטרליה, ואת הכסף להקמת האנדרטה תרמו הקהילות היהודיות בניו זילנד ובאוסטרליה.
סתם כבדרך אגב, אבל גם בבתי הקברות הבריטיים בארץ מתקיים מדי שנה טקס זיכרון לנופלי מלחמת הראשונה, ביום ראשון הכי קרוב ל11.10 של אותה ושנה.
אז מה מבחינת צילומים, קודם כל אנחנו נמצאים באזור עוטף עזה, אז הנוף מכאן מערבה הוא לכיוון עזה, אבל מעבר לכך בייחוד בעונה הזאת יש הרבה ירוק בעיניים, הישובים שלנו פורחים, ומפריחים את השממה. הכלניות שאמורות לפרוח בקרוב אמורות לצבוע את הנוף באדום, הביתרונות נותנים תווי שטח שונה מכל מקום אחר בארץ והאנדרטה עצמה מציעה אינסוף אופציות, כמובן במגבלות הדמיון שלכם, ויש אנשים לשלדמיון שלהם אין גבול.
האנדרטה עצמה כמו שכתבתי בנוה בצורת האות A,כאשר בקצה שלה ישנו מגדל שמירה שניתן לעלות עליו לתצפית, אז קודם כל יש לכם את המרפסת, שממנה צולם הסרט טיטניק (אני מקווה שאתם יודעים שאני צוחק). המדרגות שמובילות אל המרפסת נותנות גם מגוון מאוד נחמד לאופציות צילומיות, הפקת אפקטים של הולכת העין למינהם אועוד קלאסיקות כאלה ואחרות מתחום הצילום, אני באופן אישי קיבלתי תאורה טובה לצילומי פורטרטים במקום.
ולסיום, מן הסתם שמתם לב, שיש לי נטייה לאהוב אתרים שתקועים באמצע שום מקום, אוי אפילו קצת מוזנחים, אז לצורך העניין, בנקודה הזאת קיים חדר המדרגות שעולה אל האנדרטה, מדובר ביציאה מכל זווית שלא נסתכ עליו לצילומים, אופיות התאורה האין סופיות, וכמות הזמן שאפשר היה לבלות במקום ולא הייתה לי, לא איפשרה לי להגיע למיצוי מלא של המקום, הפשוט מבטיחה שאני אנסה לחזור בזמדנות הראשונה שתקרה בדרכי.
אז איך מגיעים למקום: נוסעים עם כביש 4 עד יד מרדכי, ביד מרדכי פונים לכבש 34, וממשיכים עם כביש 34 עד לניר עם שמשם אפשר לחתוך ל"דרך נוף", או ממשיכים עד צומת שער הנגב שבה פונים לכביש 232, ממשיכים עם הכביש הראשי, באיזה שהוא שלב ישנו זיגזג שצריך לבצע על מנת להמשיך עם הכביש, עד בארי, בכניסה לבארי פונים ימינה לפני הכניסה לקיבוץ וממשיכים ישר עם שלטי "אתרי התיירות של בארי", במקום ישנם מספר מסלולי טבע, מפעל ומחצבת גופרית, בארי הישנה ועוד... לאלו החפצים בכך במקום קיים מקום המשכיר אופניים וכן מזנון, בקיצור שווה בהחלט ביקור.
עד כאן להפעם,
שלכם,
יונתן לוקימסון.

4 תגובות:

א אמר/ה...

אכן מלים מרתקות לוקימסון...גם את הגברת שלחו מניו זילנד???בקיצר בחיים לא שמעתי על המקום או על האנדרטה אז תודה על החידוש והמשך כך..

אנונימי אמר/ה...

יונתן האתר נראה מעולה!!!! כל הכבוד! תמונות מדהימות וכתיבה מעניינת!!

יערה (טננבאום)

אנונימי אמר/ה...

למיטב זכרוני יום הזכרון באימפריה הבריטית הוא ב-11.11 בשעה 11 - מועד סיום מלחמת העולם הראשונה. תאריך זה לא שוּנה גם לא בעקבות מלחמת העולם השניה.

- יורם.

יונתן לוקימסון אמר/ה...

יורם, אתה צודק, הטעות היא שלי, הטקסים הבריטים מתקיימים ב11.11 ואילו הטקס לחיילים האוסטרליים והניוזילנדים מתקיים ב25 לאפריל וב31 לאוקטובר (לפי ויקיפדיה).

הוסף רשומת תגובה